Kręte drogi prowadzą do wiedzy…

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
13 grudnia 2018

   Wraz z rozpoczęciem października pani Anna Osak, nauczycielka matematyki, zaczęła prowadzić zajęcia projektowe dla uczniów z klas szóstych  w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-pomorskiego „Otwieramy się na świat. Nowoczesna edukacja w gminie Dobrcz”.

 

            Jaki cel przyświeca pomysłodawcom projektu? Chodzi o to, aby dzieci nabyły wiedzę i umiejętności matematyczne poprzez naukę metodami eksperymentalnymi.

             Będąc nieświadomą tych szczytnych założeń, odwiedziłam uczniów biorących udział w projekcie w czasie  takich zajęć. Jakież było moje zdumienie, gdy zamiast dzieci pochylonych nad kalkulatorami, zobaczyłam grupkę uczniów obierających ziemniaki. Okazało się, że w ten sposób uczyły się one przekrojów figur przestrzennych.  Oprócz wiedzy z zakresu geometrii dzieci doskonaliły również umiejętności z zakresu motoryki dużej i małej, co dla każdego rodzica i terapeuty jest z pewnością niezwykle istotne.

            Innym razem z pewną nieśmiałością zajrzałam do sali lekcyjnej a tam… powstawały obrazki. Pomyślałam, że pomyliłam zajęcia i trafiłam na kółko plastyczne, ale w tłumie dziecięcych głów dostrzegłam tę, która należała do pani Ani. To znaczy, że odbywały się tu zajęcia projektowe. Zadaniem dzieci było stworzenie rysunku na podanej przez nauczyciela cyfrze. Brzmi niewiarygodnie, ale to to wspaniałe ćwiczenie na kreatywność i rozbudzenie wyobraźni. Na wzorze piątki, którą uwielbiają wszyscy uczniowie, powstał rower, jabłuszko, pająk, świnka, a nawet udało się stworzyć potwora.

            Wydawało mi się, że nic mnie już chyba nie zaskoczy, aż tu nagle okazało się, iż kolejne zajęcia odbywają się w stołówce. Tym razem uczniowie przywdziali fartuchy, wzięli wałki do rąk i wycinali figury płaskie z piernikowego ciasta, np. kwadraty, prostokąty, trójkąty czy koła. Efekt tej nauki to… ciasteczka. Ale na tym nie koniec. Z powstałych elementów dzieci skleiły za pomocą jadalnego spoiwa figury przestrzenne (dla laika – domki), które 21 grudnia ozdobią wigilijne stoły w ich klasach.

            Cóż, przyjemnie było popatrzeć, że nauka może sprawiać komuś tyle przyjemności. I tylko taki żal pozostał w sercu, że za moich czasów… metody eksperymentatorskie nie były wdrażane.

Iwona Nadolna

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie