Terapia pedagogiczna w czasie kwarantanny

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 

 

         W związku z prowadzeniem zdalnych lekcji informujemy, że zajęcia terapeutyczne muszą odbywać się także w formie pracy zdalnej. Ze względu na niemożność prowadzenia zajęć w tradycyjny sposób odsyłamy naszych uczniów do ćwiczeń on-line.

 

         Można je wykonywać dzięki uprzejmości wydawnictw, które udostępniły za darmo swoje materiały. Poniżej zamieszczamy linki na dostępne strony.

 

https://harmonia.edu.pl/pl/i/EDUKACJA-W-DOMU/257

 

         Warto zapoznać się z informacjami na temat zjawiska dysleksji zamieszczonymi na stronie:

https://www.superkid.pl/dysleksja-deficyty-rozwojowe

 

         Przypominamy również, że na co dzień dzieci także mogą ćwiczyć motorykę dużą i małą oraz usprawniać funkcje wzrokowe, słuchowe, pamięć czy koncentrację, czytanie i pisanie.  Jak to robić?

 

Oto kilka propozycji.

 

  • Motoryka duża to zwykła aktywność ruchowa

 

         Można ją ćwiczyć poprzez zabawy podwórkowe, np. jazda na rowerze, skakanie, bieganie, turlanie się, gry np. „w chłopka”, „w klasy”, rysowanie kredą po chodniku, zabawa w piaskownicy, puszczanie baniek mydlanych, gry z piłką albo woreczkiem, ping-pong, podskoki, skłony, obroty, chodzenie po wyznaczonym torze i z przeszkodami, podnoszenie przedmiotów, chwytanie palcami stóp przedmiotów, wchodzenie i schodzenie po schodach, wymachy rąk, ruchy naprzemienne rąk i nóg, siadanie, klaskanie, wstawanie i inne.

 

  • Motoryka mała to sprawność ruchowa ręki (palców i dłoni).

 

         Dla młodszych dzieci to przygotowanie do pisania, więc istotny jest właściwy uchwyt narzędzia pisarskiego, tj. długopisu czy ołówka. Łapiemy je kciukiem i palcem wskazującym. Rękę najprościej ćwiczyć dzięki malowaniu, pisaniu, wycinaniu, wyklejaniu. Można lepić ciasto, bawić się plasteliną lub dowolną dostępną masą (chociażby masą solną). Wszelka aktywność plastyczna. Malować można palcami, pędzlem, piórem, patyczkiem. Młodsze dzieci mogą rysować po śladzie wzory lub litery, nawlekać koraliki, układać puzzle, przenosić drobne przedmioty (koraliki, fasolki) szczypcami lub klamerkami. Starsi mogą szyć, nawlekać, haftować, robić na drutach, pomagać w kuchni (obierać i kroić warzywa bądź owoce), chłopcy wbijać gwoździe, przykręcać śruby. Każde ćwiczenie doskonalące sprawność palców jest usprawnianiem motoryki małej.

 

  • Funkcje wzrokowe

 

https://www.arkaprzyszlosci.pl/podstawowka/images/dokumenty/logopeda/cwiczenia_percepcji_wzrokowej.pdf

 

  • Funkcje słuchowe

 

http://brainmax.pl/gry/percepcja/

 

  • Koncentracja i pamięć to podstawowe umiejętności niezbędne nie tylko w szkole, ale na co dzień.

 

Oto kilka przykładowych ćwiczeń.

 

  • Wszelkiego rodzaju gry planszowe, typu memory, puzzle oraz  karciane. Powtarzanie sekwencji, np. w ruchu (taniec), słów (rymowanki, wiersze, piosenki) i obrazu (rysunków, zdjęć). Rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, zagadek, rebusów, szarad, sudoku itp. Wyszukiwanie różnic między obrazkami. Rozwiązywanie zadań matematycznych w myślach. Powtarzanie tabliczki mnożenia.

 

  • Czytanie

 

Edukacja wczesnoszkolna i  klasy 1-3 SP

 

- dorosły czyta dziecku ono opowiada, o tym co usłyszało (odpowiada na pytania);

- dziecko i dorosły czytają na przemian, rozmawiają o tym co przeczytali;

- dziecko czyta głośno, rodzic słucha, koryguje błędy.

 

Starsze dzieci warto zachęcać do czytania, podsuwać ciekawe opowiadania, baśnie, bajki, a także powieści. Czytanie zawsze procentuje !

 

  • Pisanie

 

Klasy 1-3 SP

Warto założyć dziecku zeszyt w wąskie linie, w którym będzie ono rysowało szlaczki, pisało literki małe i wielkie, a także pełne wyrazy czy zdania. Dzieci mogą pisać dyktanda ze słuchu lub po prostu przepisywać starannie kilka zdań.

 

  Klasy 4-6 SP

- dorosły dyktuje, dziecko pisze,

- dziecko sprawdza błędy przy użyciu słownika ortograficznego,

- wypisuje wyrazy błędnie napisane i stara się uzasadnić krótko ich pisownię.

Klasy 4-8 (Instrukcja dla ucznia)

 

Przeczytaj uważnie fragment tekstu, który sobie wybrałeś.

Przeczytaj pierwsze zdanie, zapamiętując pisownię trudnych wyrazów. Spróbuj uzasadnić ich pisownię.

Powiedz zdanie z pamięci.

Napisz zdanie z pamięci.

Sprawdź, czy dobrze napisałeś.

Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym. Jeśli popełniłeś błędy, nanieś poprawki.

Postępuj podobnie z każdym zdaniem.

 

Poprawa błędów - wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy. Uzasadnij pisownię, podając zasadę ortograficzną.

 

 

Podane ćwiczenia to propozycje, sugestie. Wiele zależy od Państwa kreatywności. Dla każdego dziecka należy dobrać ćwiczenia na miarę jego potrzeb i możliwości, a przede wszystkim dobrać do stanu emocjonalnego i psychicznego w tym trudnym dla wszystkim czasie.

 

Życzymy powodzenia!

 

Terapeuci SP Dobrcz  

Galeria


  • Powiększ zdjęcie